ISLAND TRAVERS

06.09.2021

MOT VINDENS VEGG

Vi senker hodet og klamrer oss fast til styret på fatbikene. Vindens kraft er så stor at hvert steg er en kamp. Den er grusom og nådeløs. Det føles som om jeg går inn i en vegg. Like før har et voldsomt vindkast revet Anne Maria av sykkelen. Det er ikke noen sted å finne dekning og vi føler oss veldig utsatt. Det er helt sprøtt

Vi forlater sivilisasjonen

Dag 1. Vi reiser tidlig fra Reykjavík. I Vik i Myrdal skal den siste bussen kjøre oss til den lille landsbyen Kirkjubæjarklaustur, men sjåføren finner ikke noe sted for de tungt lastede syklene. Vi må derfor tråkke 40 km på asfalten på Ring Road til begynnelsen av sporet. Været er fantastisk, og etter ca 4 timer på Ring Road når vi begynnelsen på selve ruten. Vi kommer inn på det komfortable R-209 sporet, og kort tid etterpå tar vi til venstre på den mye mer krevende F-232, som sniker seg inn i hjertet til fantastiske Landmanalaugar.

Ved solnedgang, med solen fremdeles høyt i horisonten, finner vi et vakkert sted ved siden av den kraftige elven Leira, hvor vi setter opp Camp 1. Foran oss står de enorme og hvite vulkanene Eyjafjallajökull og Katla mellom felt av lava og idylliske bakker dekket av mose og dypgrønt gress. Skjønnhet og magi kombineres med truende og mørke krefter som ser ut til å komme fra selve helvete. Vi føler allikevel en stor fred, selv om en følelse av uro og frykt også siger innover over oss. Island gir ikke noe gratis, og vi vet at vi vil gå gjennom alvorlige prøvelser i dagene som kommer. Eventyret har begynt.

Ved solnedgang, med solen fremdeles høyt i horisonten, finner vi et vakkert sted ved siden av den kraftige elven Leira, hvor vi setter opp CAMP 1.

Vi føler en stor fred, selv om en følelse av uro og frykt også siger innover over oss. Vi vet godt at Island gir ikke noe gratis.

Vi stiger inn i en urgammel verden

Dag 2. Vi våkner til en vakker dag. Breene skinner og de grønne engene er enda mer intense enn i går. Elva brøler i nærheten. Det steinete og krevende sporet går forsiktig opp gjennom et stort lavafelt, som er et stumt vitne om den enorme eksplosjonen av vulkanen Laki i 1783. Utbruddet åpnet en lang rift med 130 kratere og spydde ut enorme mengder svovelholdige gasser i løpet av 8 måneder. Mer enn 20% av den islandske befolkningen omkom og utbruddet ødela nesten alle gårdene og husdyrhold. En tykk dis med svovel spredte seg til Vest-Europa og forårsaket tusenvis av dødsfall. I Nord-Amerika var vinteren 1784 den lengste og kaldeste som noen gang har blitt målt.

Med disse tingene i hodet tråkker vi i vei og går gradvis inn i denne øde verdenen, som over tid har blitt til en vakkert landskap med en rar skjønnhet nesten umulig å beskrive. Sporet slynger seg utrettelig gjennom lavafeltene, noen ganger forsiktig, andre ganger brutalt oppover, og tvinger oss til å sette foten på bakken og skyve de tunge syklene mellom gisp og svette. Litt etter litt trenger vi inn i dette kongeriket "Mordor" omgitt av fjell med rare former og utrolige farger, dundrende fosser og iskalde elver som får oss til å skjelve av kulde når vi krysser dem... Temperaturen er mild, solen kommer fra tid til annen fram mellom skyer, selv om vi fryser når den forsvinner bak dem. Sent på ettermiddagen setter vi slitne opp Camp 2 på en eng dekket av myk grønn mose, ved siden av en slyngende elv. Over oss svinger ruten seg gjennom grønne åser som lover tøffe stigninger. Men det vil være i morgen og morgendagen er langt borte ...

Litt etter litt trenger vi inn i dette kongeriket "Mordor" omgitt av fjell med rare former og utrolige farger.

Island viser sitt verste ansikt: Regn

Dag 3. Mørke storm skyer dekker horisonten om morgenen på den tredje dagen. Vinden rister teltets duk. Vår mest fryktede fiende dukker opp: Regn. Med regn er det ingen Gore tex eller moderne materialer som funker 100%. Etter noen timer blir alt vått, kaldt, deprimerende og ubehagelig... De første stigningene er veldig bratte, vi skyver syklene opp og setter føttene godt ned på den steinete bakken for ikke å skli ned. Senere sender himmelen ned et kaldt og ubehagelig regn som skal ikke stoppe utover dagen.

Vi er deprimerte og bekymrede når vi tenker på hvor ubehagelig det er å sove når klærne og utstyr er våte ... Progresjonen går sakte fram, bratte stigninger følger etter hverandre. Ved en anledning tar vi feil spor. Det fører oss til en ubetjent hytte hvor vi kan beskytte oss en kort stund mot regnet. Dessverre må vi sykle tilbake de 3 veldig bratte kilometerne til riktig ruten. Noe senere treffer vi en elv, med sterk strøm og masse vann pga regnet. Vi må krysse den 3 ganger med ekstrem forsiktighet. Vannet når oss nesten opp til den øvre delen av lårene. Vi blir enda våtere... Kulden er sterk og moralen synker...

Etter noen uendelige timer i regn, kulde og tåke når vi den enklere F-208 grusvei. I samme øyeblikket åpner himmelen seg og slipper et voldsomt regn ...

Mens vi prøver å tørke oss litt, dukker det opp et terrengbil som, etter store anstrengelser, klarer å krysse den sterke strømmen. De forsikrer oss om at vi kan finne et hytte hvor vi kan overnatte 20 kilometer unna. Dette gir oss nye krefter, men 20 kilometers på Island tilbakelegges ikke raskt. Vi biter tennene sammen og fortsetter kilometer etter kilometer ...

Etter noen uendelige timer i regn, kulde og tåke når vi den enklere F-208 grusvei. I samme øyeblikket åpner himmelen seg og slipper et så voldsomt regn at når vi endelig kommer til hytta, dryppet vannet ned fra hvert eneste molekyl i kroppene våre ...

Men dette bekymrer oss ikke noe lenger, i natt skal vi sove under tak på tørre og myke madrasser, og vi skal klare å tørke klærne. Livet smiler igjen ...

Landmanalaugar, eventyrlandet

Dag 4. Sola skinner høyt på den blå himmelen. Verden er full av nye løfter. I dag skal vi følge F-208 grusvei som fører oss til hjertet av Landmanalaugar, et av de mest imponerende stedene på hele Island.

Landskapet som gradvis åpner seg foran oss, gjør oss målløse av sin underlige skjønnhet, ingenting vi har sett før kan sammenliknes med det ... Stumme av beundring sykler vi kilometer etter kilometer. Heldigvis, i dag varmer sola oss litte granne. Vi krysset utallige elver og bekker, noen lette, andre mer krevende.

Dagen er lang og hard, men når kvelden faller, ankommer vi endelig Landmanaulagar hytte hvor vi, etter å ha satt opp teltet, kjøper et par brus og potetgull som smaker som gudenes delikatesse. Vi er glade og fornøyde, vi går framover på ruten til tross for alle hindringene ...

Magiske Landmanaulagar. Landskapet åpner gradvis seg foran oss.
Sporet er enklere enn tidligere dager, men det er fortsatt krevende, med enorme ramper, spesielt i begynnelsen. Dagen er lang og hard.
Landskapet gjør oss målløse av sin underlige skjønnhet, ingenting vi har sett før kan sammenliknes med det... Stumme av beundring sykler vi kilometer etter kilometer...

Vindens vegg

Dag 5. Svermer av små fluer prøver å trenge gjennom munnen, øynene, ørene eller hvor som helst... de er ekstremt irriterende! Men vi kan ikke gjøre noe, vi må bare prøver å ignorere dem. Dagen går ellers i begynnelsen uten spesielle hendelser, landskapet er imponerende, været er bra, temperaturen er mild, og sporet er ganske bra med noen stigninger, men generelt går hele ruten i en svak nedstigning. Om ettermiddagen kommer vi til et område fullt av vulkanisk aske, rett ved foten av den majestetiske Hekla vulkanen ("Helvetesporten") på 1.491 meter. Den nordlige side er dekket av bratte isbreer. Det er den mest aktive vulkanen på Island med mer enn 20 utbrudd i historisk tid.

Rett før vi kommer til vei F-26, som vi fortsetter i bare 4 kilometer, blir plutselig vinden til en ordentlig orkan. Først er vi beskyttet av lavafeltene, men når vi forlater dem, rammer den oss med brutal kraft. Det er utrolig, det er nesten umulig å gå fram en eneste meter ... Vi prøver å sitte på syklene, men Anna María blir voldsomt kastet ned på bakken av et brutalt vindkast ... Heldigvis har fallet ingen konsekvenser, men opplevelsen skremmer oss litt ... Vi må nå en bro for å krysse elven Skeida. Det er bare 4 kilometer unna, vi ser den i det fjerne, men disse kommer til å være de lengste kilometerne i våre liv ...

Til slutt, etter jeg vet ikke hvor mange timer i kamp mot denne voldsomme fienden, klarer vi å krysse den, men ikke uten frykt for å bli tatt av vinden og falle i det iskalde vannet. Ved foten av broen finner vi et mer eller mindre beskyttet sted der vi, ikke uten vanskeligheter, klarer å sette opp teltet og hvile. Vi er utmattet. Hva om denne vinden fortsetter i flere dager?

Landskapet er vakkert på ett merkelig vis, været er bra, temperaturen er mild, og sporet er lett å sykle med noen stigninger, men generelt går hele ruten i en svak nedstigning.
Hekla vulkanen ("Helvetesporten") på 1.491 meter, med sin nordlige side dekket av isbreer, er den mest aktive vulkanen på Island med mer enn 20 utbrudd i historisk tid.

Etter jeg vet ikke hvor mange timer i kamp mot denne voldsomme vinden er vi utmattet. Hva om den fortsetter i flere dager?

Den vulkanske ørkenen

Dag 6. Neste morgen begynner været grått og regnfull, men selv om vinden er er sterk, er det ikke lenger en orkan. I dag går vi inn i den mest spennende delen av ruten. Vi vil prøve å krysse det ukjente og lite besøkte sørlige området av den enorme Hofsjökullbreen, og nå Kerlingarfjoll hytte ved foten av de vakre og merkelige fjellene med samme navn. 120 kilometer med vulkansk ørken, magiske breer og ubeskrivelig vakre fjelltopper.Vil det være noe spor å følge? Vil det være enkelt å følge det i så fall? Hvor mange elver må vi krysse? Er det mulig å krysse dem? Alle disse spørsmålene og andre går opp i hodene våre når vi klatrer opp 300 meter langs et steinete spor som vil føre oss til inngangen til dette enorme høyt platået ... I dag setter vi opp leir tidlig i en liten dal beskyttet mot vinden. Stedet er vakkert, en grønn eng full av vakre planter og en liten bekk... det kan ikke være bedre ...

Vi har knapt tilbakelagt 15 kilometer i dag, men vi er veldig slitne og bestemmer oss for å ha noen ekstra timer med hvile. Vi fortjener det.

I dag går vi inn i den mest spennende delen av ruten. Vi vil prøve å krysse det ukjente og lite besøkte sørlige området av den enorme Hofsjökullbreen og nå Kerlingarfjoll hytte etter flere dager.

Det høye platået

Dag 7. På den syvende dagen er været helt fantastisk, ikke en eneste sky på himmelen, og selv om det blåser en kald og konstant vind, så ser vi bokstavelig talt alt som omgir oss fra horisont til horisont... Sporet går gradvis opp, og er steinete og vanskelig.

Dagen fortsetter med knapt noen hendelser, lang og hard, men midt på ettermiddagen, allerede slitne og nume av den konstante vinden, kommer vi til en bred elv som ser ikke hyggelig ut. Den er omtrent 150 meter bred, vinden pisker den konstant og skaper små bølger... Heldigvis er elven ikke veldig dyp, bare noen ganger når vannet oss midt i låret, men den er iskald og veldig steinete. Vi må være oppmerksomme på ikke å snuble på glatte steiner. Vi krysser elven tre ganger, 2 ganger med en sykkel mellom oss, døve pga vinden, og våte av sprutet fra de små bølgene.

På slutten av dagen, veldig slitne og frosne, kan vi ikke tro våre øyne når vi ser en liten hvit og rød hytte, beskyttet i en nedsenkning bak en bratt skråning. Når vi litt senere skyver på døren og ser at den er åpen, kan ikke lykken være større. Den er veldig enkelt, et bord, to benker og en plattform til å sove på, men for oss føles det som det beste hotellet i verden. Vi er glade, solen varmer oss litt, vi når fram i ruten, alt er bra ... Livet er vakkert rett og slett ...

Vi vil prøve å krysse det ukjente sørlige området av den enorme Hofsjökullbreen. 120 kilometer med vulkansk ørken, magiske breer og ubeskrivelig vakre fjelltopper. Vil det være noe spor å følge?

Vi krysser den iskalde elven tre ganger, en gang uten sykler for å sjekke strømmen og to ganger til med en sykkel mellom oss, døve pga vinden, og våte av sprutet fra de små bølgene.

Den frosne horisonten

Dag 8. Nok en gang fint og klart vær. Breene glitrer i solen. I det fjerne kan vi se den største breen på Island og i Europa, Vatnajökull. Den bringer tilbake minner fra andre turer på Island. I dag tar ruten en skarp sving til venstre gjennom et stort område med vulkansk sand. Progresjonen er bra, bortsett fra noen steinete områder der store steinblokker får oss til å svette. I horisonten dukker de vakre Kerlingarfjoll toppene opp, dekket av glitrende snø. Lang og hard dag igjen, og sent på ettermiddagen, i kulde og vind, når vi Setrid hytta. Den er stengt, men vi kan bruke inngangen. Vi føler oss veldig slitne.

I morgen skal vi krysse et smalt fjellpass mellom Hofsjökull-breen og Kerlingarfjoll-massivet. Det er en etappe vi har drømt mye om. Blir alt i orden? Vil det være greit å kryse?

Om natten blåser vinden kraftig ...

I kulde og vind, når vi Setrid hytta. Den er stengt, men vi kan bruke inngangen. Vi føler oss veldig slitne.

Kerlingarfjoll-fjellene

Dag 9-10. Himmelen er i dag dekket av skyer, men det regner i hvert fall ikke. Til «frokost» tar vi en av de mest brutale stigningene i vår tur historie. Vi må desperat dytte syklene opp for å unngå at de ruller nedoverbakke. Det er utmattende.

Deretter lange og steinete seksjoner, men til slutt trenger sporet seg gjennom et gammelt snøfelt som fører oss til toppen av passet. Vi er glade. I den bratte og steinete nedstigningen på andre siden får Anne Maria et kraftig fall. Hun er mørbanka og litt redd, men uten store konsekvenser ...

Landskapet er utrolig vakkert og mye grønnere på denne siden, full av magi. Det føles som en urgammel verden. Vi hadde ikke blitt overrasket hvis en dinosaur hadde plutselig dukket opp.

Til slutt, etter en slitsom dag og noen elver å krysse, når vi Kerlingarfjoll betjent hytte veldig slitne. Vi bestemmer oss for å ta en dag fri. Vi har jobbet utrettelig i hele 9 dager. Vi trenger det. Spørsmålet er nå: går vi rett ned til Gullfoss og tilbake til Reykjavik? Eller fortsetter vi den mye vanskeligere ruten som når vestkysten på Blönduos 150 km herfra? Alt avhenger av været ...

Til «frokost» tar vi en av de mest brutale stigningene i vår turhistorie. Vi må desperat dytte syklene opp for å unngå at de ruller nedoverbakke. Det er utmattende.
Landskapet er utrolig, grønnere på andre siden av fjellet, full av magi. Det føles som en urgammel verden. Vi hadde ikke blitt overrasket hvis en dinosaur hadde plutselig dukket opp.

Hveravellir Hut

Dag 11. Etter velfortjente hvil bestemmer vi oss for ruten til vestkysten, vi er liksom masochister. Vi forlater hytta tidlig om morgenen den ellevte dagen. Været er guffent. Snart når vi F-35 eller Kjölurveg-ruten, en av de mest berømte sykkelrutene på Island. Vinden er som alltid veldig sterk og kald. Senere regner det, og vi må bite tennene sammen igjen. Om ettermiddagen når vi den idylliske hytta Hveravellir med sine varme kilder. Det er noen turister, men i den søte hytta er vi alene med 2 andre mennesker. Ute er det veldig kaldt.

Koselig, varme Hveravellir hytta, en oase midt i den kalde ørkenen.

Gjennom tåken

Dag 12. Veldig kaldt vind. Svarte skyer tilslører horisonten. Regn truer. Vi følger Kjölurveg i 12 km, så svinger vi til venstre. Tilbake til villmarken igjen. Vi følger et knapt merket spor, bra først, men veldig steinete senere. Vi har bare vage referanser til denne ruten. Det begynner å regne og tåka setter inn. Vi ser ingenting. Vi går frem som roboter i mange km. Regn og mer regn. Tanken på å sove våte gjør oss deprimerte. Vi er på det som ser ut til å være et høyt platå, men vi ser ikke noe, bare tåke og regn. På slutten av dagen finner vi et litt beskyttet sted hvor vi setter opp leir. Alt er vått, fuktig og kaldt, men etter å ha tatt på oss dunjakkene og fått en god varm suppe, gjenoppretter vi noe av varmen, og natten er ikke så ille ...

Vi følger et knapt merket spor, passe bra først, men veldig steinete senere. Vi har bare vage referanser til denne ruten.

Til havet

Dag 13. Dagen begynner overskyet og sur, men uten regn. Vi ber til alt som kunne bes til om at ikke begynner å regne igjen. Å ta på seg våte klær er en prøvelse. Sporet er forferdelig, store steiner får oss til å svette blod, men litt etter litt går vi fremover. Vi er sta. Tåke. Det er kaldt, vi føler tilstedeværelsen av en annen stor isbre, Langjökull, gjennom tåken. Vi søker ly og varme i vindposen i pausene. Senere, når vi endelig begynner å miste høyde, blir temperaturen noe mildere og tåken åpner seg. Vi kan se vakre enger av vulkansk mose og en eller annen innsjø... Vi setter opp leiren helt utmattet, men glade fordi det som gjenstår er bare nedstigning for det meste. Den intense kulden vil opphøre ...

Sporet er forferdelig, store steiner får oss til å svette blod, men litt etter litt går vi fremover. Vi er sta ...

Tilbake til livet

Dag 14. Vi nesten flyr nedover sporet som tar oss nærmere havet i en uendelig nedstigning. Temperaturen blir mildere for hver meter. Landskapet blir mer levende og fargerikt. Senere ser vi havet i det fjerne. Vi klarte det. Følelser overvelder oss, vi føler en dyp glede. Vi tilbringer natten blant katter, hunder, hester og sauer på et gjestehus 30 km fra Blönduos hvor vi ankommer neste dag etter 3 timer sykling i regnet igjen på Ring Road 1 ...

Vi tilbringer natten blant katter, hunder, hester og sauer på et gjestehus 30 km fra Blönduos. Deilig følelse å være tilbake i sivilisasjonen etter to tøffe uker "in the Highlands" ...

EPILOG:

"Vi har syklet 504 km, krysset ørkaner, fjell, daler, elver og utallige hindringer gjennom regn, sol, vind og kulde... Det har vært veldig vanskelig, kanskje den vanskeligste ruten av de tre vi har hatt i dette ubeskrivelige landet. Vi er ikke unge lenger, det var lenge siden, men turene våre, i stedet for å bli lettere, blir merkelig nok stadig mer krevende. Kan det være for at mye av det vi trenger for å møte sånne utfordringer ligger i hjertet og sjelen, og ikke nødvendigvis bare i det fysiske? Hvem vet? ...

Vi har i hvert fall ikke tenkt et øyeblikk å slutte med disse turer, verden er for stor, attraktiv og mystisk til å gi dem opp ..."

FAKTA:
Rute: Ruten begynner i Vik i Myrdal, ca 183 km øst for Reykjavik.
Buss fra Reykjavik, Straeto ca. 4 timer reise. www.straeto.is
Når på året: Sommer. Vinter er mer som en polar eskpedisjon.
Vann: Ingen problem, bare kanskje litt for mye av det fra himmelen. 
Mat: Ingen. Alt må bæres på sykkelen, men Kerlingarfjoll og Hveravellir hytter har severing, men ingen salg av provianter.
Overnatting: Telt, ellers noen hytter her og der.

HVORFOR FATBIKER?

Etter vår mening tjukksyklene er det beste alternativ til vår type "expedisjons" turer.
Fra den dagen vi først smakte på hvordan de oppfører seg, så er det ikke noe vei tilbake til andre sykkeltyper.
De kommer over alle type hindringer, sand, aske, leire, steiner, grus, snø og is, elver m.m. ...
Teknisk enklere, ingen fjæring og bare 1:11 gir, noen som minsker risiko for at noe går i stykker
Holder god nok fart uansett terreng
Meget gode klatrere og veldig stabile
Komfortable å sykle på
De er kule og tøffe å se på
Den flotte lyden av de tjukke dekkene når de ruller er utrolig flott and "when they are rolling, they are rolling"
De er skikkelig arbeidshester, noe som passer oss ypperlig til disse type turer vi tar.

VIDEO:

Vi jobber aktiv med produksjonen av en video om turen. Den skal være ferdig i løpet av kort tid.